تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت دانش‌آموزان

تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت دانش‌آموزان
30آذر

تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت دانش‌آموزان

مادامی که کنکور برگزار می‌شود، قبولی در آن یکی از دغدغه‌های بزرگ دانش‌آموزان و حتی والدین به شمار می‌رود. کسب رتبه‌ی بالا در آزمون جامع کار دشواری است که به تلاش و پشتکار زیاد نیاز دارد. شرکت در کلاس‌های کنکور یکی از مواردی است که به شما در رسیدن به هدف دلخواهتان کمک می‌کند. از آن‌جایی که این کلاس‌ها توسط مدرسان باتجربه و خبره برگزار می‌شوند، می‌توانند مشکلات و ضعف‌های 3 سال متوسطه‌ی دوم را رفع کنند. از طرفی اساتید باتجربه در زمینه‌ی کنکور، به مطالب مهم و پرتکرار بیشتر اهمیت می‌دهند. این موضوع برای داوطلبان نتیجه‌ی بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت، زیرا در نحوه‌ی مطالعه و تست‌زنی آن‌ها تأثیر زیادی می‌گذارد. اما شرکت در تمامی کلاس‌ها، اشتباه بزرگی است که برخی دانش‌آموزان انجام می‌دهند. زیرا زمان، یکی از مهم‌ترین و پراهمیت‌ترین مسائل برای داوطلبان کنکور است، بنابراین شرکت در همه‌ی برنامه‌های درسی دیگر رمقی برای مطالعه و تست‌زنی نمی‌گذارد. در این مقاله قصد داریم به مزیت‌های کلاس کنکور و تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت بپردازیم.

مزیت‌های کلاس کنکور

مزیت‌های کلاس کنکور

همان‌طور که گفتیم آموزشگاه‌ها از ابزارهایی هستند که به داوطلبان برای رسیدن به هدفشان کمک می‌کنند. اگر برنامه‌ی این کلاس‌های فوق‌برنامه به درستی توسط اساتید خبره و باتجربه اجرا شود، تأثیر بسیاری در موفقیت دانش‌آموزان خواهد داشت. همچنین اساتید با تأکید و تکرار مطالب مهم به نحوه‌ی مطالعه‌ی داوطلبان و برنامه‌ریزی آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کنند. در کشور ما رقابت در کنکور یکی از موضوعات مهم و پراهمیت است و به تبع آن انتظارات زیادی از دانش‌آموزان برای موفقیت در این میدان وجود دارد. با وجود کلاس‌ها و آموزشگاه‌ها دانش‌آموزان ضعیف فرصت برابری با دانش‌آموزان قوی را پیدا کرده و می‌توانند نقاط ضعف خود را از بین ببرند. همچنین دانش‌آموزان قوی با حضور در این کلاس‌ها می‌توانند سرعت تست‌زنی خود را بالا ببرند و به دلیل شرکت در آزمون‌های متعدد آموزشگاهی با سبک سؤالات آشنا شوند. مزیت‌های کلاس کنکور بر کسی پوشیده نیست. اما سؤالی که برای افراد پیش می‌آید، این است که این کلاس‌ها چگونه بر موفقیت در آزمون جامع اثر می‌گذارند؟

تاثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت

شرکت در کلاس‌های کنکور به کشف نقاط قوت کمک می‌کند. گاهی اوقات برخی داوطلبان علی‌رغم تلاش زیاد برای قبولی، نمی‌توانند علمکرد خوبی در آزمون جامع داشته باشند. این مشکل به مرور و در بلند مدت منجر به ترس و اضطراب در آن‌ها می‌شود. اما ثبت نام در کلاس‌های کنکور به آن‌ها در خودباوری، افزایش اعتماد به نفس و سازماندهی اهدافشان کمک می‌کند، بنابراین کاهش ترس و اضطراب می‌تواند یکی از مهم‌ترین تأثیرات این کلاس‌ها به شمار رود. متأسفانه بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند که چه مطلبی را در چه زمانی مطالعه کنند. این مشکلات معمولاً به علت عدم برنامه‌ریزی و نظم است که بدون داشتن این دو رسیدن به موفقیت کار دشواری است. در کلاس‌های کنکور علاوه بر ارائه‌ی نکات مهم، منظم بودن و برنامه‌ریزی نیز آموزش داده می‌شود. گاهی اوقات مدت طولانی در اتاق ماندن و مطالعه باعث دلسردی و خستگی داوطلب می‌شود. این مشکل بیشتر برای افرادی که دو یا چند بار در کنکور شرکت کرده‌اند پیش می‌آید. کلاس کنکور در این شرایط می‌تواند به عنوان یک پشتیبان عالی برای افزایش انگیزه عمل کند و به شما یادآوردی می‌کند که چرا این مسیر را شروع کرده‌اید.

آیا شرکت در کلاس‌های کنکور برای رسیدن به موفقیت ضروری است؟

آیا شرکت در کلاس‌های کنکور برای رسیدن به موفقیت ضروری است؟

در کشور ما آموزشگاه‌های علمی زیادی وجود دارند که هر ساله به جذب داوطلبان اقدام می‌کنند. حساس بودن آزمون جامع حقیقتی انکارناپذیر است و نیاز به یک شروع قوی دارد. ولی نکته‌ی مهمی که همیشه به آن تأکید کردیم، این است که این کلاس‌ها، مشاوره‌ها، منابع مختلف کمک درسی و .... همگی فقط ابزارهایی برای رسیدن به موفقیت هستند. هدف و گام اصلی شما در کسب نتیجه‌ی دلخواه باید انگیزه، مطالعه و پشتکار باشد. کلاس کنکور در صورتی مفید واقع می‌شود که باعث افزایش انگیزه و توانایی‌هایی شما شود، نه اینکه بیشتر وقت شما را به خود اختصاص دهد. از عواملی که به شما در انتخاب ابزارهای مناسب برای آمادگی در کنکور کمک می‌کنند، خودشناسی و داشتن آگاهی کامل از شرایط محیطی و توانایی‌های تحصیلی‌تان است. زمان یک مسئله‌ی بسیار مهم در کنکور است که اهمیت بسیار زیادی در رسیدن به موفقیت دارد. اما متأسفانه بسیاری از داوطلبان فرصت‌هایی را که باید به مطالعه و تست‌زنی اختصاص دهند، با شرکت در کلاس‌های مختلف از دست می‌دهند. برای حضور در برنامه‌های فوق برنامه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید و به نکات زیر توجه نمایید:

    • قبل از ثبت نام در کلاس‌های فوق‌برنامه، حتماً با مشاور تحصیلی و افراد آگاه در این زمینه مشورت کنید.
    • آموزشگاه‌های معتبر را شناسایی کنید و نتایج سال‌های قبلشان را بررسی کنید.
    • نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
    • از حضور استاد در کل سال تحصیلی مطمئن شوید. ممکن است در بعضی مؤسسات اساتید کم‌تجربه بعد از گذشت یک ترم جایگزین اساتید خبره شوند.
    • قبل از ثبت نام از هزینه‌ی کلاس، تعداد جلسات، استاد، برنامه‌ی کلاسی، مباحث مربوط به هر جلسه، روش تدریس، هماهنگی با آزمون‌های آزمایشی و ... مطلع شوید. این کار استرس شما را کاهش می‌دهد.
    • دقت کنید که سطح درسی کلاس‌ها با پایه‌ی شما یکی باشد. یعنی اگر دانش‌آموز ضعیفی هستید از شرکت در کلاس‌هایی که برای داوطلبان با سطح بالاست، خودداری کنید. واقع‌بین باشید و از تلاش برای رسیدن به جایگاه مورد نظرتان واهمه نداشته باشید.
    •  در طول حضور در کلاس‌ها مطالعه کنید، تمرین حل کنید و از فرصت به دست آمده برای رفع اشکال استفاده کنید.
    •  هدف خود را از شرکت در این کلاس‌ها مشخص کنید. آیا برای پیشرفت و افزایش درصد ثبت‌نام می‌کنید؟ یا برای عقب نماندن از دوستانتان؟
    • در صورت شرکت در کلاس‌ها، اگر بعد از چند آزمون افزایش درصدی رخ نداد حتماً با مشاوران مربوطه صحبت کنید.

 

سخن آخر

تأثیر کلاس‌های کنکور بر موفقیت، امری انکارناپذیر است. اما موفقیت افراد در آزمون سراسری، علاوه بر شرکت در این کلاس‌ها مستلزم تلاش و برنامه ریزی درسی است. نکته‌ای که هرگز نباید فراموش کنید، هدف از شرکت در این برنامه‌ها است. حضور در این کلاس‌ها باید منجر به افزایش توانایی و انگیزه در شما شود. بنابراین در انتخاب آموزشگاه‌ها و ابزارهای آموزشی دقت کنید و آن‌ها را از نظر ساختار و محتوا مورد بررسی قرار دهید.

نظرات

مطالب مرتبط